Update 2019

  • Motorblok Rallycross Skoda
  • Carterpan drysump Van Rijn
  • 16 klepper cilinderkop VW
: VRR : eigen

De focus ligt nog volledig op dit seizoen. Later dit jaar hoopt het team nog een aantal wedstrijden te kunnen meedraaien, in voorbereiding op 2020. Na een aantal roerige jaren, met als dieptepunt het  voortijdig einde van het rallycross seizoen, hoopt Van Rijn op weer betere tijden in de sport. Na een (te) lange stilte omtrent de problemen die het team kende eind 2017, kan Van Rijn Racing meer vertellen over de afwikkeling daarvan, wat uiteindelijk resulteerde in een rechtszaak.
Na de afsluitende wedstrijd van het jaar 2015, welke plaatsvond op het Duivelsbergcircuit, werd al snel duidelijk dat dit het moment was om de motor te gaan vervangen. De motor, ooit gebouwd en prima onderhouden door Zomer Motorsport, miste op een cilinder enige compressie. Na overleg met Zomer Motorsport, vonden er ook gesprekken plaats met een gespecialiseerd bedrijf dichterbij huis in de zomer van 2016.
 
Het bedrijf uit Uithoorn opperde de huidige motor te gaan upgraden met nieuwe onderdelen. De twee partijen kwamen tot overeenstemming en de motor werd opnieuw samengesteld voor het seizoen 2017. Ondanks het topwerk dat Zomer in het verleden geleverd had, waagde het team de sprong bij een andere partij.  
 
Eerste tekenen
Nadat de Skoda en zijn motor verder afgesteld waren op een testbank, werd het nieuwe rallycross seizoen aangevangen in België. Gedurende de wedstrijd begonnen de eerste rookontwikkelingen. Rookpluimen welke veroorzaakt werden door een haperende motor, wat de grootste tegenstander zou blijken gedurende het jaar. Eind juli moest het team dan toch echt de handdoek in de ring gooien en durfde verder rijden met deze motor niet aan. De motorbouwer wist niet hoe zij deze problemen meer konden aanpakken en gooide spreekwoordelijk de deur dicht met de woorden; ‘Wij wensen geen zaken meer te doen. En elk negatieve uitlating dagen wij jullie voor de rechter voor smaad en/of laster.”
 
Het team besloot zelf het motorblok te gaan onderzoeken, en ontdekte al snel dat wanneer men met dit motorblok had doorgereden, de kans zeer groot was dat deze stukgelopen had tijdens de eerstvolgende wedstrijd. Nog steeds was de specialist uit Uithoorn van mening dat hun niets te verwijten viel. Tussenkomst van advocaten bood ook geen uitkomst en een daadwerkelijk gang naar de rechtbank bleek onvermijdelijk. Na een lange procedure, kwam de zaak voor bij de Rechtbank van Amsterdam. Tijdens de zitting is er een schikking getroffen tussen de partijen, en kon Van Rijn het afsluiten.
 
Na rook, komt zonneschijn
Inmiddels kan Van Rijn Racing weer vooruit kijken. Een partner met een rallycross verleden bood hulp. Het team en sponsor HTC kennen inmiddels een nauwe samenwerking en blijven betrokken bij het complete proces. De wijze van aanpak is onderbouwd en deze motorbouwer zoekt naar goed materiaal. “Hetgeen wat we nu gezien hebben, geeft vertrouwen. Of en hoe betrouwbaar de motor zal zijn weten we nog niet, maar dat zal dan niet veroorzaakt worden door de bewerkingen,” aldus het team.