Achter de schermen bij Van Rijn Racing

  • inside rallycar
  • Behind the scenes
  • servicetent
  • crash skoda fabia
  • na de race
  • voor de start Van Rijn Racing
  • mechanic Van Rijn Racing
: VRR

Achter de schermen
 
Veel mensen zien op een rallycross circuit een hoop spektakel. Om de vijf minuten een nieuwe start met de daarbij behorende spanning van de eerste bocht. Redden ze het? Wie komt er ongeschonden of met schade’s uit? Dan is er nog de joker-lap. Welke rijder neemt deze tactisch en wie niet? Het brengt een spanning met zich mee, wat natuurlijk het publiek erg aanspreekt. Zo ook voor de meegereisde support en genodigden, maar misschien nog wel meer voor de monteurs van het team. Zij hebben straks immers maar een korte tijd om de wagen weer gereed te krijgen voor de volgende manche. En presteerde de wagen naar behoren? Hebben de aanpassingen aan de afstelling zijn vruchten afgeworpen…maar vooral, blijft het heel? Wellicht een rare gedachte, maar elke keer wordt het materieel dermate op de proef gesteld, dat het ook welk eens stuk zou kunnen gaan. De sport blijft namelijk ook een technisch aspect houden, waar de coureur afhankelijk van is. Door de jaren heen bouwt men misschien wel aan het belangrijkste onderdeel; ervaring. Toch met al die reeds opgebouwde ervaring staat men steeds weer voor nieuwe verrassingen, ofwel technische mankementen. Wat wel weer een uitdaging geeft om ook dat weer te beheersen. In deze sport ben je altijd in beweging!  
 
Autosport beleeft Van Rijn Racing als een teamsport. De monteurs zijn voor het technische gedeelte van groot belang, de rijder moet vertrouwen op hun kunnen en secuurheid. Een wiel dat bijvoorbeeld vergeten is op de juiste sterkte vast te zetten, de gevolgen laten zich raden. Elk foutje wordt op de baan afgestraft. Rallycross is een combinatie van een individu én een team. Het lijkt simpel; gas geven, aan een stuur draaien en tijdig remmen. Of eigenlijk niet remmen, is een veelgehoorde tip. Maar er is veel meer voor nodig, om de ‘motor draaiende te houden’. De sponsoren en mensen die het team een warm hart toedragen, ondersteunen meer dan enkel een racewagen. Een blik achter de schermen bij Van Rijn Racing, om eens een indruk te krijgen wat een raceteam inhoud. 
 
Een raceweekend begint na de voorbereidingen in de voorgaande weken op de vrijdagavond. De racewagen wordt nagelopen, schoongemaakt en de trailer wordt bevoorraad. De zaterdag is de dag van vertrek naar het circuit toe. Net na de middag komt het team bijeen om dan af te reizen naar het circuit. Daar aangekomen krijgt het team een plaats in het paddock toegewezen. In het paddock komen alle onderkomens te staan van de deelnemers. Er ontstaat als het ware een heel dorp, met ieder zijn eigen stek. Er is nog een ontspannen sfeer, maar iedereen is al druk bezig. Binnen een klein uur bouwen de teamleden de tent op, compleet met inventaris en reserve onderdelen, zodat op de wedstrijddag alles binnen handbereik ligt. Na het eten en een avondje gezelligheid gaat men slapen. Uitslapen is er echter niet bij, de volgende morgen start omstreeks 8.00 uur met de inschrijving gevolgd door de technische keuring. De rijder schrijft zich in bij de administratieve controle, de monteurs zorgen ervoor dat de Skoda Fabia tijdig bij de technische keuring arriveert en geluidsmeting wordt doorlopen. Na deze handelingen wordt er ontbeten, kort na het ontbijt wordt de auto nog eens nagelopen en gereedgemaakt voor de (vrije) trainingen.
 
Na het rijden van een training of manche, komt de rijder binnen met zijn wagen en mag hij zijn wagen weer afstaan aan het team van monteurs. Een vaste ploeg kijkt de wagen elke keer na op dezelfde punten. Ieder heeft zijn eigen specifieke taak. Inmiddels heeft men genoeg ervaring en weten ze waar ze op moeten letten. Zijn er geen problemen of schade’s te repareren, dan is de rallywagen weer snel klaar met genoeg brandstof en een aangepaste afstelling voor de volgende manche. Maar…Er is geen maar, alles moet nagekeken zijn voordat de coureur weer instapt. Deze vertrouwt blind op zijn team.
 
De autosportbonden en organisatoren werken continu aan het verbeteren van de veiligheid van de toeschouwers en de coureurs. Zo wordt er nauwlettend gelet op de stoel, gordels, het gebruik van een raamnet en is het zogenoemde HANS-systeem (Head And Neck Support) inmiddels verplicht geworden. Goede initiatieven wat de veiligheid waarborgt voor de rijder, maar het maakt het instappen in een racewagen wat moeilijker. Bij het instappen wordt de coureur altijd ingesnoerd door steeds dezelfde monteur. Toch wel een van de speciale momenten voor een manche, hij is de laatste van het team die de rijder succes wenst, al gebeurt dat met weinig woorden. De spanning begint en meer kunnen de monteurs niet meer doen, vanaf hier is het aan de rijder. Als deze staat opgesteld duurt het niet lang meer, het groene startlicht brandt en de rallycross auto’s gaan op de eerste bocht af! Na ongeveer drie minuten weet men hoe de manche geëindigd is.    
 
Na de heat of finale, komt de rijder weer binnen en beginnen dezelfde werkzaamheden opnieuw. Het lijkt onbenullig, gezien kort daarvoor alles nog gecheckt is. Maar er zal maar wat losgeraakt zijn.. De monteurs hebben één aanspreekpunt, een “teammanager”, waar ze eventuele mankementen aan melden of om advies vragen. Deze teammanager heeft de eindverantwoording én eindbeslissing over het geheel, en moet daarom van alles op de hoogte blijven. Duidelijke, snelle en korte lijnen zorgen er dus voor dat het team draaiend blijft. Als de rallywagen weer gereed staat voor de volgende manche, heeft de teamkok de koffie, drankje tot een heerlijk hapje of zelfs maaltijd klaar voor de aanwezige sponsoren, support, gasten en monteurs. Het houdt de ‘motor draaiende’ van het team monteurs. Elk teamlid heeft zo zijn eigen specialisme, wat elkaar aanvult en samen zorgt dat de rijder met zijn auto kan presteren op de baan!  
 
Als de races verreden zijn, het publiek en gasten het circuit verlaten, breekt het team hun service onderkomen weer af. Als laatste wordt de rallywagen weer achterin de trailer gereden, klaar voor vertrek. Hopelijk keert het team die dag weer huiswaarts met een goed resultaat. Dan volgt de terugweg, die vaak benut wordt om de wedstrijd na te beschouwen en alvast vooruit te blikken op de volgende.
 
Na thuiskomst in Mijdrecht, gaan de teamleden weer naar huis, even tot rust komen en voor sommige, tijd voor een verdiende borrel. Want maandagavond moet alles weer schoongemaakt. De leefruimte, de grondzeilen en uiteraard de racewagen.

Weer iemand anders draagt zorg voor het wedstrijdverslag en persberichten, werkt de website met het allerlaatste nieuws bij. Later in de week gaat er weer gewerkt worden aan de racewagen. Deze krijgt dan zijn service en onderhoud. Eventuele schade’s worden binnen een paar weken hersteld. Veel van deze werkzaamheden gebeuren er in de avonduren en weekenden als er even geen wedstrijd is. Hoewel het bedreven wordt als een professionele sport, heeft iedereen zijn werk en ook een thuis. Enthousiasme, liefde voor de sport is de drijfveer van menig teamlid. Als de reparaties, onderhoud en eventuele schade’s hersteld zijn gaat het team weer aan de afstelling beginnen. De wagen wordt vaak in de laatste week voor de wedstrijd uitgelijnd en/of uitgewogen. Dit wordt gedaan om de wedstrijdwagen zo goed mogelijk neer te zetten, zodat deze zo snel mogelijk maar ook dat de auto beheersbaar blijft. Het is voor een rijder van groot belang dat hij de wagen naar zijn hand kan zetten in elke bocht, het vertouwen houdt in zijn wagen. Zonder dat, zullen resultaten uitblijven. 

Kort hierna wordt het weer tijd om de voorbereidingen te treffen voor het raceweekend. Op de vrijdagavond wordt de racewagen nagelopen, schoongemaakt en de trailer wordt bevoorraad. De zaterdag is de dag van vertrek naar het circuit toe..